Liczba wyświetleń wszystkich obrazów: 10,612,860
- Sr1-3107
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (5 Głosów)
- Komentarzy: 5
-
Opis:
01.05.2022 | Rovaniemi | Na zdjęciu klasyczna lokomotywa Sr1, która designem przypomina naszą lokomotywę ET42. Obie maszyny zostały wybudowane w tej samej fabryce - NEWZ. Pojazdy przystosowane do napęcia 25 kV AC, budowane w latach 1973 - 1985. Pojazdy wykorzystywane w ruchu pasażerskim, ale obecnie głównie w towarowym. Niemniej jednak nadal da się je spotkać w liniowych ruchu z długimi pociągami Intercity. Lokomotywy pierwotnie nosiły ciemnoczerwone barwy z jasnożółtymi paskami wokół i pod oknami kabiny. Paski zostały później zastąpione żółtymi panelami ostrzegawczymi (przypominającymi stylizowane skrzydła) pod oknami kabiny. Od wczesnych lat 90. to malowanie zostało zastąpione szarawym kolorem z czerwonymi paskami. Obecnie lokomotywy są odnawiane w biało-zielone barwy, aby pasowały do obecnych barw firmy. Na zdjęciu lokomotywa w tzw. malowaniu przejściowym, która oczekuje planowej godziny odjazdu z pociągiem IC 266 Rovaniemi - Helsinki. Lokomotywy mają prędkość maksymalną 140 km/h, jednak część pojazdów posiada zmodernizowane wózki umożliwiające rozwinięcie wyższej prędkości = 160 km/h. W grudniu 2013r. koleje fińskie zdecydowały się na zakup nowoczesnych lokomotyw, którymi stały się popularne Vectrony firmy Siemens. Są to jednak pojazdy wyjątkowe i poświęcę im oddzielny długi post. Tym samym Sr1 są odstawiane wraz z pojawianiem się kolejnych Vectronów.
- Sr3-3339
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (8 Głosów)
- Komentarzy: 8
- Opis: 01.05.2022 | Rovaniemi | Nadszedł ten moment, gdzie pragnę przedstawić wyjątkowego pod wieloma względami Vectrona serii Sr3. Choć platforma lokomotyw Vectron jest w Europie bardzo dobrze znane, to te wyprodukowane dla północnoeuropejskiego kraju wyróżniają się kilkoma cechami, takimi jak: - wykonanie w wersji szerokotorowej 1524 mm (obecnie jako jedyne w Europie), - zabudowane dwa dodatkowe silniki spalinowe przeznaczone do użytku na liniach niezelektryfikowanych oraz przy obsłudze bocznic - specjalne wykonanie pudła lokomotywy, które ogranicza negatywne skutki zderzeń ze zwierzyną leśną. Konstrukcja umożliwia również ochronę przed ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi (w tym ochronę elektroniki i innych urządzeń na dachu poprzez zabudowę specjalnych osłon. - lokomotywa może pracować na fińskiej sieci kolejowej bezproblemowo nawet przy -40st. Dostarczone lokomotywy przekazywane są przewoźnikowi VR Group na mocy umowy z 2014r., która obejmowała dostawę 80 lokomotyw z prawem opcji na kolejne 97 pojazdów. Zadaniem lokomotyw jest zastąpienie wspomnianych w pierwszym poście z Finlandii lokomotyw Sr1, ale również spalinowych Dv12, które zaprezentuję za jakiś czas. Do końca kwietnia do Finlandii dostarczono 47 lokomotyw z 80 zamówionych. Godnym odnotowania jest fakt, że lokomotywy ciągnęły prawdopodobnie najdłuższy i najcięższy pociąg towarowy w Europie. Dwie lokomotywy (o łącznej mocy 12,8 MW) prowadziły skład 66 wagonów o łącznej masie ponad 6000 ton oraz długości 830m. Pociąg jechał z Rosji do południowo - wschodniej Finlandii. Na koniec napiszę kilka słów o samym zdjęciu. Przedstawia ono lokomotywę Sr3-3339 dostarczoną w marcu 2021r. Wykonane zostało ono na stacji Rovaniemi w północnej Finlandii podczas oczekiwania na odjazd z typowym pociągiem w tym kraju (kłonice z drewnem). Kilkanaście minut wcześniej lokomotywa przyprowadziła do Rovaniemi pociąg IC 23 ze stacji Helsinki.
- Sm3-7611
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 4.80 (5 Głosów)
- Komentarzy: 5
- Opis: 30.04.2022 | Helsinki | Jednostka serii Sm3 fińskiego przewoźnika VR oczekuje planowej godziny odjazdu z dworca głównego w stolicy Finlandii - Helsinkach (Helsingfors). Jednostka Sm3 zwana potocznie Pendolino, była pierwotnie oznaczona jako S220. Konstrukcja budowy oparta na pociągach ETR 460. Zgodnie ze źródłami koleje fińskie posiadają w sumie 18 jednostek, z których dwie pierwsze zostały zbudowane w Finlandii w połowie lat 90-tych, a pozostałe zbudowano w latach 2000 - 2006 we Włoszech w fabryce Fiata (obecnie Alstom). Kierowane są do obsługi połączeń między największymi fińskimi miastami i kursują z prędkością maksymalną 220 km/h jednak na bardzo krótkim odcinku fińskiej sieci kolejowej (Kerava - Lahti). Jednostki przechodziły szereg testów a ich jazdy dynamiczne przed oficjalnym dopuszczeniem do eksploatacji trwały ponad 4 lata. Testy odbywały się w północnej Karelii na linii gdzie występują najcięższe warunki atmosferyczne na całej sieci kolejowej zarządzanej przez VR Group. Od listopada 1995 weszły do eksploatacji nadzorowanej z pasażerami na linii Helsinki - Turku, jednak testy szybko zostały przerwane przez szereg problemów technicznych. Niemniej jednak w 1997 zdecydowano się na zakup kolejnych pociągów. Ostatnie zamówienie złożono w 2002r., co dało w sumie 18 jednostek. Jednostki cieszą się mieszanym odbiorem wśród Finów. Dla jednych są to wyjątkowo dobre pociągi zapewniające wysoki standard podróży, dla innych nadal sprawiają szereg problemów technicznych. Niemożliwe jest ich pełne wykorzystanie w zakresie prędkości (kwestie związane z wychylnym pudłem), nie ma możliwości jazdy w trakcji ukrotnionej gdyż występują problemy ze sprzęganiem / rozprzęganiem jednostek, dlatego pociągi kursują po Finlandii wyłącznie pojedynczo. Fińskie "Pendolino" to także jednostki Sm6 "Allegro", jednak tych pociągów ze względu na zawieszenie ruchu pomiędzy Finlandią, a Rosją (na trasie do Sankt Petersburga) nie udało mi się zobaczyć ani sfotografować.
- Sr2-3207
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (4 Głosów)
- Komentarzy: 5
- Opis: 02.05.2022 | Tampere | Pociąg IC 467 relacji Pori (Björneborg) - Helsinki (Helsingfors) oczekuje godziny planowego odjazdu ze stacji Tampere (Tammerfors). Na tyle składu znajduje się lokomotywa Sr2, jedna z trzech typów lokomotyw elektrycznych obecnych na fińskim rynku przewozów kolejowych (Sr1 - najstarszy typ produkcji NEWZ, Sr3 - Siemens Vectron). Tytułowa lokomotywa bazuje swoją konstrukcją na znanych europejskich pojazdach Re460 obecnych na liniach kolejowych w Szwajcarii. Zamówionych zostało w sumie 46 lokomotyw w trzech transzach umownych. Początkowo prowadziły składy w układzie standardowym, tj. lokomotywa + wagony, jednak od 2010r. wraz z wprowadzeniem nowych rozwiązań technicznych, umożliwiono tym lokomotywom pracę w trybie push&pull. Ich prędkość maksymalna wynosi 230 km/h, jednak na co dzień wykorzystuje się prędkość do 210 km/h. Podobnie, jak lokomotywy Sr1, również Sr2 posiadały dwa schematy malowania. Starszy biało - czerwony oraz obecnie stosowany przez przewoźnika VR Group biało - zielony.
- Sr3-3340
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 4.71 (7 Głosów)
- Komentarzy: 7
- Opis: 02.05.2022 | Tampere | Szerokotorowy Vectron fińskiego narodowego przewoźnika VR Group wraz z dziennym pociągiem IC 23 relacji Helsinki - Rovaniemi wjeżdża na stację Tampere / Tammerfors. Widoczny na zdjęciu pojazd został dostarczony do Finlandii rok temu, a produkcja nowych lokomotyw trwa nadal. Kilka dni temu do tego północno-europejskiego kraju dostarczono trzy koleje maszyny o numerach inwentarzowych: 3348 - 3350. Niezwykle godnym przypomnienia faktem jest informacja, że VR Group podpisało kontrakt na dostawę aż 80 lokomotyw z prawem opcji na kolejne 97 lokomotyw. Umowa ramowa podpisana została w 2014r i zakłada zakończenie dostaw wszystkich 80 Vectronów do końca 2026r.
- Dv12-2555 + Dv12-2625 + Dv12-2643
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (7 Głosów)
- Komentarzy: 7
- Opis: 02.05.2022 | Tampere | Trio fińskich spalinowych lokomotyw serii Dv12 sfotografowane na stacji Tampere, podczas przejazdu z wojskowym pociągiem typu "eszelon". Taki skład był wyjątkowym, mega dużym, pozytywnym zaskoczeniem podczas mojej fińskiej podróży. Lokomotywa Dv12 to lokomotywa ogólnego przeznaczenia zaprojektowana do użytku zarówno w pociągach pasażerskich, jak i towarowych. Jej moc to 1000 kW, co obecnych standardach jest niewystarczające do prowadzenia dłuższych pociągów. Jej nacisk na jedną oś wynosi 15,6t co powoduje, że na liniach o mniejszym maksymalnym nacisku, jest idealna do obsługi pociągów. W sumie wyprodukowano 192 egzemplarze w latach 1963 - 1984. Obecnie są zastępowane nowymi pojazdami Dr19 produkcji Stadlera.
- Sr2-3213
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (4 Głosów)
- Komentarzy: 4
- Opis: 01.05.2022 | Rovaniemi | Rovaniemi - jedna z najdalej na północ wysuniętych stacji kolejowych, do których udało mi się dotrzeć. Wyżej położonym miastem, gdzie dotarłem koleją był rosyjski Murmańsk. Ta fińska stacja w mieście św. Mikołaja przywitała mnie piękną słoneczną pogodą, choć chłodną bowiem po wyjściu z pociągu na początku maja było tylko lub aż 5st. na plusie. Celem podróży oczywiście było zwiedzenie wioski św. Mikołaja oraz przejście po miasteczku, które tak naprawdę poza wioską nie ma zbyt dużo do zaoferowania. Na zdjęciu lokomotywa Sr2-3213 fińskiego narodowego przewoźnika VR Group, która przyjechała z pociągiem IC 265 z Helsinek do Kemijärvi (miasteczko jeszcze bardziej położona na północ od Rovaniemi, gdzie tak naprawdę nie ma nic poza lasem i jeziorem)
- Sr3-3302
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 4.00 (3 Głosów)
- Komentarzy: 2
- Opis: 02.05.2022 | Tampere | Vectron fińskiego przewoźnika VR Group z piętrowymi wagonami stoi na stacji Tampere w oczekiwaniu na pasażerów i kurs do miasta Oulu na północy kraju.
- Sr2-3221
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 4.00 (3 Głosów)
- Komentarzy: 3
- Opis: 30.04.2022 | Helsinki |Nadajemy z północy! Tu stacja Helsinki, tu stacja Helsinki! Na peronie fińskiej stacji oczekują na odjazd pociągi obsługiwane popularnymi w Finlandii pojazdami trakcyjnymi. Od prawej: * lokomotywa Sr2-3221 jako pociąg S2 29 relacji Helsinki - Oulu (Uleaborg) * jednostka Sm3-7611 "Pendolino" jako S2 149 pociąg relacji Helsinki - Jyväskylä * jednostka Sm4-64XX nieznanej mi relacji Wszystkie pojazdy należą do jednej spółki VR Finland, a oprócz tych widocznych na fotografii można spotkać w tym kraju również starsze lokomotywy Sr1 oraz popularnego w Finlandii Vectrona Sr3, które na moim profilu były już jakiś czas temu prezentowane.
- Dv12-2541
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (6 Głosów)
- Komentarzy: 6
- Opis: 01.05.2022 | Rovaniemi | Fińska lokomotywa manewrowa [fabryczny 595/1965] z lokomotywowni Tampere podstawia skład pociągu pasażerskiego, który po kilkudziesięciu minutach odjedzie jako pociąg nocny do stacji Helsinki. Zdjęcie wykonano na stacji Rovaniemi, na północy kraju, na granicy koła podbiegunowego. W widocznych pierwszych wagonach przewożone są auta osobowe, które ładowane były na pobliskiej ładowni. W Finlandii ze względu na panujący klimat auta przewożone są w pełni zamykanych wagonach, a nie tak jak w reszcie Europy w typowych autolawetach często spotykanych na kolejowych szlakach. Lokomotywy Dv12 zostały zbudowane do prowadzenia zarówno pociągów pasażerskich, jak i lekkich towarowych. Mogą być wykorzystywane również do jazd manewrowych. Posiadają moc 1000 kW. Nacisk na oś wynosi zaledwie 15,6 kN/oś, co stanowi duży atut w porównaniu do innych lokomotyw. Budowane były w latach 1963 - 1984 i wyprodukowano blisko 200 egzemplarzy. Prędkość maksymalna 85 km/h dla pociągów towarowych i 125 km/h dla pasażerskich.