Liczba wyświetleń wszystkich obrazów: 9,115,185
- Sr1-3107
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (4 Głosów)
- Komentarzy: 4
-
Opis:
01.05.2022 | Rovaniemi | Na zdjęciu klasyczna lokomotywa Sr1, która designem przypomina naszą lokomotywę ET42. Obie maszyny zostały wybudowane w tej samej fabryce - NEWZ. Pojazdy przystosowane do napęcia 25 kV AC, budowane w latach 1973 - 1985. Pojazdy wykorzystywane w ruchu pasażerskim, ale obecnie głównie w towarowym. Niemniej jednak nadal da się je spotkać w liniowych ruchu z długimi pociągami Intercity. Lokomotywy pierwotnie nosiły ciemnoczerwone barwy z jasnożółtymi paskami wokół i pod oknami kabiny. Paski zostały później zastąpione żółtymi panelami ostrzegawczymi (przypominającymi stylizowane skrzydła) pod oknami kabiny. Od wczesnych lat 90. to malowanie zostało zastąpione szarawym kolorem z czerwonymi paskami. Obecnie lokomotywy są odnawiane w biało-zielone barwy, aby pasowały do obecnych barw firmy. Na zdjęciu lokomotywa w tzw. malowaniu przejściowym, która oczekuje planowej godziny odjazdu z pociągiem IC 266 Rovaniemi - Helsinki. Lokomotywy mają prędkość maksymalną 140 km/h, jednak część pojazdów posiada zmodernizowane wózki umożliwiające rozwinięcie wyższej prędkości = 160 km/h. W grudniu 2013r. koleje fińskie zdecydowały się na zakup nowoczesnych lokomotyw, którymi stały się popularne Vectrony firmy Siemens. Są to jednak pojazdy wyjątkowe i poświęcę im oddzielny długi post. Tym samym Sr1 są odstawiane wraz z pojawianiem się kolejnych Vectronów.
-
Sr3-3339
- Autor: Łukasz Piotrowski
- Ocena: 5.00 (4 Głosów)
- Komentarzy: 4
- Opis: 01.05.2022 | Rovaniemi | Nadszedł ten moment, gdzie pragnę przedstawić wyjątkowego pod wieloma względami Vectrona serii Sr3. Choć platforma lokomotyw Vectron jest w Europie bardzo dobrze znane, to te wyprodukowane dla północnoeuropejskiego kraju wyróżniają się kilkoma cechami, takimi jak: - wykonanie w wersji szerokotorowej 1524 mm (obecnie jako jedyne w Europie), - zabudowane dwa dodatkowe silniki spalinowe przeznaczone do użytku na liniach niezelektryfikowanych oraz przy obsłudze bocznic - specjalne wykonanie pudła lokomotywy, które ogranicza negatywne skutki zderzeń ze zwierzyną leśną. Konstrukcja umożliwia również ochronę przed ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi (w tym ochronę elektroniki i innych urządzeń na dachu poprzez zabudowę specjalnych osłon. - lokomotywa może pracować na fińskiej sieci kolejowej bezproblemowo nawet przy -40st. Dostarczone lokomotywy przekazywane są przewoźnikowi VR Group na mocy umowy z 2014r., która obejmowała dostawę 80 lokomotyw z prawem opcji na kolejne 97 pojazdów. Zadaniem lokomotyw jest zastąpienie wspomnianych w pierwszym poście z Finlandii lokomotyw Sr1, ale również spalinowych Dv12, które zaprezentuję za jakiś czas. Do końca kwietnia do Finlandii dostarczono 47 lokomotyw z 80 zamówionych. Godnym odnotowania jest fakt, że lokomotywy ciągnęły prawdopodobnie najdłuższy i najcięższy pociąg towarowy w Europie. Dwie lokomotywy (o łącznej mocy 12,8 MW) prowadziły skład 66 wagonów o łącznej masie ponad 6000 ton oraz długości 830m. Pociąg jechał z Rosji do południowo - wschodniej Finlandii. Na koniec napiszę kilka słów o samym zdjęciu. Przedstawia ono lokomotywę Sr3-3339 dostarczoną w marcu 2021r. Wykonane zostało ono na stacji Rovaniemi w północnej Finlandii podczas oczekiwania na odjazd z typowym pociągiem w tym kraju (kłonice z drewnem). Kilkanaście minut wcześniej lokomotywa przyprowadziła do Rovaniemi pociąg IC 23 ze stacji Helsinki.
